نوروبیزینسنورودیزاین

طراحی عصب محور یا نورودیزاین

کسب و کار عصب محور

نورودیزاین

همانطور که انقلاب دیجیتال تصاویر را در زندگی ما مهم تر و رایج تر ساخته است، باعث پیشرفت توانایی ما در اندازه گیری واکنش های ناخودآگاه نیز شده است. در طول چند دهه گذشته، دانشمندان علوم انسانی و روان شناسان در حال ایجاد طیفی از تکنیک های جدید برای اندازه گیری چگونگی عملکرد مغز بوده اند. این امر بینش های جدیدی را در مورد نحوه پاسخگویی افراد به تصاویر و طراحی ها ارائه داده و همچنین به ما ابزارهای جدیدی برای تحقیقات داده است که ارزان شده اند و به اندازه کافی در دسترس هستند که توسط افراد غیر متخصص نیز مورد استفاده قرار گیرند.

برای مثال، ردیاب های چشم می توانند نظارت کنند که کاربران بر روی صفحه نمایش به کجا نگاه می کنند، که جنبه هایی از طراحی که بیشتر مورد توجه قرار گرفته است را اندازه گیری کنند ردیاب های چشم سال ها در تحقیقات تجاری مورد استفاده قرار می گرفتند، اما این تکنولوژی به اندازه کافی ارزان تر شده است تا مقیاس وسیع تری از افراد و کسب و کارها استطاعت آن را داشته باشند. همچنین، در حال حاضر ردیابی چشم می تواند از طریق وب کم های خود کاربران نیز از طریق وب انجام شود وبکم ها می توانند با یک اندازه گیری که رمزگذاری اقدام چهره FACE نامیده می شود نیز مورد استفاده قرار گیرند. این دوربین برای گرفتن فعالیت عضلانی صورت استفاده می شود و از این طریق می توان هر یک از هفت احساس اصلی را استنباط کرد (هفت احساس جهانی چهره که به نظر می رسد در همه فرهنگ ها وجود دارد).

نورودیزان به کاربرد دستاوردهای علوم اعصاب در حوزه ی طراحی می پردازد. طراحی عصب محور می تواند در زمینه های مختلف کسب و کار نقش ایفا کند.از طراحی محصول گرفته تا تبلیغات و بسته بندی آن پروسه ای مبتنی بر طراحی را طی می کند و طرحی که بتواند ذهن مخاطب را جذب و درگیر کند احتمال فروش بیشتری را خواهد داشت. این عامل در طراحی سایت اینترنتی،لوگو و برندینگ،غرفه های فروش و نمایندگی ها نیز می تواند بازتاب داشته باشد.نورودیزاین به عنوان یک مهره ی کلیدی که بازریابی را تحت تاثیر قرار می دهد در زمینه های مختلف علم و هنر کاربرد دارد.

اصول طراحی عصبی

طراحی عصب محور مانند سایر فیلدهای کسب و کار عصب محور دارای اصول و شاخصه های علمی است.برخی از اصول طراحی عصبی عبارتند از:

  • سلاست پردازش

مغز ما نسبت به تصاویری گرایش دارد که رمزگشایی آنها برای ما آسان است. تصاویر ساده یا تصاویری که آسان تر درک می شوند، بیش از آنچه که ما انتظار داریم، دارای مزیت بیشتری نسبت به تصاویر پیچیده تر هستند و این اثرات خارج از آگاهی بینندگان عمل می کند. از این ویژگی در طراحی لوگو بیشترین استفاده را می توان دید.

  • ادراکات اولیه

مغز ما هنگامی که چیزی را برای اولین بار می بینیم، قضاوت های شهودی سریعی انجام می دهد، احساس کلی که از این امر نتیجه خواهد شد، چگونگی واکنش ما به طراحی را تحت تاثیر قرار می دهد. واقعیت شگفت انگیز در مورد این اثر این است که قبل از اینکه ما حتی برای درگ آگاهانه آنچه که مشاهده می کنیم وقت داشته باشیم، می تواند اتفاق بیفتد.

  • محرک های عاطفی ناخود آگاه

جزئیات کوچک در طراحی می تواند تأثیر نسبتا زیادی بر روی توانایی آنها برای درگیر کردن عاطفی مشاهده کنندگان داشته باشد ایجاد اثر عاطفی برای ساخت طرح های مؤثر مهم است. تمایلات خودساخته مغز به دنبال ایجاد طرح های از نظر معنا عاطفی تر هستند.

  • رویکرد تعاملی

سوالی که اغلب در مورد طراحی عصبی پرسیده می شود این است: آیا طراحی وابسته به تفکر شخص و سلایق خاص افراد نیست درست مثل غذا یا لباس. همه ما برای آنچه که جذاب می دانیم، ترجیحات متفاوتی داریم. فرهنگی که در آن رشد کرده ایم و تجربیات ما می تواند در ایجاد این سلیقه ها نقش داشته باشد. سؤال متضاد این است: آیا طراحی ذاتا خوب یا بد وجود دارد؟ به عبارت دیگر: خوب بودن طراحی در خود طراحی است یا فقط در چشم بیننده است؟ در حالی که تفاوت های فردی در سلیقه وجود دارد. برخی از الگوهای طراحی مشترک وجود دارد که در میان مردم موثرتر خواهد بود. طراحی خوب پیرامون استفاده از این اصول مشترک است. یعنی رسیدن به ویژگی های مشترک مغز بیشتر افراد و ایجاد تعامل بین طراحی و بیننده. این رویکرد فضای کافی برای جادوی خلاقیت طراح را فراهم می کند. طراحی علمی نیست که هر عنصر آن بتواند محاسبه شود و اثرات آن به طور کامل پیش بینی شوند.

کاربردهایی برای طراحی عصبی

طراحی در تمام حوزه های زندگی در حال گسترش است. همچنین حوزه های مانند طراحی وب، تبلیغات و بسته بندی. زمینه های دیگر طراحی وجود دارند که ممکن است تحت تأثیر بینش ها و تحقیقات عصبی قرار بگیرند که در ادامه به آن ها اشاره شده است.

  • طراحی آموزشی عصبی

تحقیقات طراحی عصبی می توانند بینش هایی را در مورد نحوه ایجاد اطلاعات به یادماندنی تر و جذاب تر ارائه دهد. همانطور که دادن نماها یک روش مؤثر برای انتقال اطلاعات پیچیده به روشی قابل دسترس و گرافیکی هستند، حوزه های زیادی برای استفاده از طراحی و تصاویر به عنوان ابزارهای آموزشی و یادگیری وجود دارد.

استفاده از تصاویر با کیفیت طرح و رنگ بالا در تسهیل روند آموزش:تصویر باکتری
  • سینمای عصبی

در حال حاضر فیلم های تئاتر با مخاطبان مورد آزمایش قرار می گیرند و از بازخورد آنها به عنوان یک نشانه احتمالی از موفقیت فیلم با مخاطبان استفاده می شود و اغلب از آنها برای ویرایش مجدد یا حتی بازخوانی دنباله ها و انتخاب اینکه کدام دنباله ها در صحنه های برنامه آینده قرار گیرند، استفاده می شود. تحقیقات طراحی عصبی می توانند به موثرتر شدن این روند کمک کنند.

کوه طلا در مجموعه ارباب حلقه ها و هابیت ساخته شده با الگوی نورودیزاین
  • معماری عصبی

شیوه طراحی منحصر به فرد ساخته های انسانی می تواند بر اندیشه و احساسات ما اثر بگذارد. برای مثال، اثر کلیسای جامع این واقعیت است که مردم هنگامی که در اتاق های با سقف های بلندتر حضور دارند حس خلاقیت بیشتری می کنند. طراحی عصبی می تواند به ارائه بینش هایی که ساختمان ها و فضاهای داخلی را زیباتر می کنند کمک کند. این همچنین می تواند به طراحی ساختمان هایی کمک کند که افراد را در وضعیت ذهنی مناسبی قرار می دهند.

طرح برنده بیمارستان کودکان کوپنهاگ طراحی شده بر اساس اصول نورودیزاین
  • مد عصبی

مد اغلب چیزی است که با حالت های دوره های زمانی و گرایش های اجتماعی وارد می شود و تغییر پذیری آن ممکن است باعث کمتر شدن تمایل برای طراحی عصبی نسبت به برخی از حوزه های دیگر شود. با این حال، نوظهوری و زیبایی می تواند برای طراحی مد بسیار مهم باشد و طراحی عصبی در اینجا می تواند به ارائه بینش ها کمک کند. به همین ترتیب، شرکت ها و سازمان هایی که برای کارکنانشان لباس فرم طراحی می کنند، می توانند از تحقیقات طراحی عصبی برای کمک به ایجاد لباس هایی استفاده کنند که به بهترین نحو صفات و ویژگی های شرکتشان را انتقال می دهند.

انتخاب مدل لباس یکنواخت توسط آنگلا مرکل بر اساس الگوی نورودیزاین
  • بازی های ویدئویی عصبی

صنعت بازی های ویدئویی در حال حاضر بزرگتر از صنعت فیلم است. همانطور که کامپیوترها سریعتر و گرافیک ها واقعی تر می شوند، بازی ها پتانسیل دارند تا بیشتر همه گیر شوند. بازی ها برای اینکه تجربیات سرگرم کننده ایجاد کنند باید از لحاظ عاطفی ما را درگیر کنند. تحقق در بازی های ویدئویی همانند سینمای عصبی می تواند به شناسایی محرک ها در بازی هایی که که قوی ترین واکنش های عاطفی را ایجاد می کند کمک کند.

فضاسازی بازی Hellblade بر اساس الگوی نورودیزاین و استفاده از کهن الگوها
  • عکاسی عصبی

نرم افزارهای کاربردی طراحی عصبی برای مصرف کنندگان نرم افزارهای کاربردی گوشی های هوشمند برای فیلتر کردن و ویرایش کردن عکس ها در حال حاضر توسط میلیون ها عکاس آماتور مشتاق استفاده می شود. ظهور رسانه های اجتماعی، نرم افزارهای پیام رسان و صفحات وب شخصی، علاقه مندی را نه تنها برای گرفتن عکس، بلکه در گرفتن عکس هایی که دیگران را تحت تأثیر قرار می دهند و با آنها می خواهند به اشتراک بگذارند ایجاد کرده است.

امکانات نرم افزار ویرایش عکس مبتنی بر الگوی طراحی نورودیزاین

اطلاعات بیشتر برای پیدا کردن الگوها

توانایی افزایش یافته برای ردیابی قرار گیری افراد در معرض تصاویر و پاسخ های آنلاین آنها اطلاعات زیادی را برای محققان طراحی عصبی ایجاد می کند.ایجاد این حس و جستجو برای الگوهای معنا دار یعنی چه نوع تصاویری چه نوع پاسخ هایی را ایجاد می کند چالش برانگیز خواهد بود. تنها داشتن مجموعه داده های بزرگ به صورت خودکار الزاما بینشی را حاصل نمی کند، اگر یک مجموعه داده به اندازه کافی بزرگ باشد، می توان فهمید که همبستگی بین علل و اثرات کاملا تصادفی هستند. به عبارت دیگر، اگر الگوها را به اندازه کافی به مدت طولانی بررسی کنید، شما خواهید فهمید که برخی از آنها تصادفی هستند. همانطور که روری ساترلند، نایب رییس گروه او کلیوی می گوید: هر چه شما اطلاعات بیشتری داشته باشید، طلای بیشتری در آن وجود خواهد داشت. اما با وجود ارزش آن، حجم بیشتری از طلای ناخالص هم وجود خواهد داشت همبستگی جعلی، متغیرهای مداخله گر و غیره. ساخت یک روایت نادرست اما باور کردنی زمانیکه شما می توانید از بین ۵۰ قطعه از اطلاعات انتخاب کنید بسیار راحت تر از زمانی است که باید از پنج قطعه انتخاب کنید.

به همین دلیل است که آزمایش های کنترل شده همراه با پیش بینی آنچه که شما انتظار دارید آن را کشف کنید، هنوز هم ارزشمند هستند. در غیر این صورت شما می توانید خود را با این فکر که الگوهایی کشف کرده اید فریب دهید، الگوهایی که در واقع فقط یک توهم هستند. با این حال، دانش نظری می تواند با مجموعه داده های بزرگ ترکیب شود. اگر الگوها از داده های انلاین که معنی نظری را ایجاد کرده اند، به وجود بیایند و سپس با اندازه گیری های آتی بررسی شوند، این کار می تواند یک رویکرد تحقیقاتی ارزشمند باشد.

منابع

بریجر،د.( ۲۰۱۷). نورودیزاین:بینش نورومارکتینگ برای افزایش جذابیت و سودآوری،ترجمه:پیمان پروری و محمد صادق اسلامی،موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران،۱۳۹۷٫

https://martech.zone/what-is-neuro-design/

http://www.thedieline.com/blog/2017/2/7/neurodesign-how-science-plays-a-part-in-superb-packaging

https://designneuro.com/blog/en/neuro-design-and-packaging/

https://logogeek.uk/logo-design/neuro-design/

https://www.packagingdigest.com/packaging-design

https://martech.zone/what-is-neuro-design/

http://www.thedieline.com/blog/2017/2/7/neurodesign-how-science-plays-a-part-in-superb-packaging

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن